Mik azok a tartalmak, amelyek leginkább érdeklik a felhasználókat és melyek azok, amikre senki sem kíváncsi? Mit kell változtatni ahhoz, hogy az érdeklődőkből vásárlók legyenek? Megtérül-e az internetes reklámokra fordított pénz? Minden cég azt szeretné, ha pontosan ismerné a vevőköre igényeit, szokásait. A webanalitika felel azért, hogy ezek a kimutatások bármikor elérhetőek legyenek.
A webanalitika az online marketing olyan területe, amelynek szükségessége megkérdőjelezhetetlen. Hihetetlen, de a kkv-szektor szereplői közül a legtöbb cégnek nincs pontos kimutatása arról, hogy a vállalati weboldal hogyan teljesít a gyakorlatban. Pedig a webanalitika lehetővé teszi, hogy számszerű adatok alapján nyomon követhető legyen minden felhasználói kattintás, ami a webszájton történik. Ezekre odafigyelve a weboldal hatékonysága nagymértékben növelhető, ráadásul a webanalitika alkalmazása nélkül az internetes reklám sem sokkal több, mint egyszerű megjelenés. Persze egy webanalitikai rendszer rengeteg adatot kínál, de a teljesség igénye nélkül vizsgáljuk meg, mi minden tudható meg ezekből a jelentésekből.
A vállalati webszájt hatékonysága – az első lépések a siker felé
Látogatók száma Ez az adat talán a legalapvetőbb, amivel jó, ha tisztában van a weboldal tulajdonosa. Ha túl alacsony az eredmény, akkor sem szabad elkeseredni, csak érdemes elgondolkozni a hatékonyságnövelésen. A webfejlesztés túl nagy költséget jelent ahhoz, hogy utána a weboldal elriassza a látogatókat.
Látogatás ideje Ezek a számok megmutatják, hogy mennyi az átlagosan eltöltött idő a weboldalon. Szerencsés, ha ez a szám minél távolabb van a nullától, hiszen az azt jelentené, hogy a felhasználók az őket érdeklő tartalom hiányában az első mondat után elhagyták az oldalt. Ha a webes felület sikeresen leköti a figyelmet, akkor nagy lépés történt a látogatói bizalom kiépítése felé.
Szintén a tartalomra voksolnak a felhasználók a „látogatások mélysége” elnevezésű mérőszámmal. Ez jelöli azt, hogy az érdeklődők átlagosan hány oldalt néztek meg a webszájton belül. Ha a kapott értékek nem érik el minimum a két-három oldalt, akkor érdemes elgondolkozni a tartalomról, hiszen senki sem fog olyan terméket vagy szolgáltatást megvenni, amit unalmasnak talál a célcsoport.
Az online ügyfélszerzés sikeressé tételéhez alapvető fontosságú kimutatás lehet az új és a visszatérő látogatók aránya, hiszen a látogatói hűség elengedhetetlen ahhoz, hogy az érdeklődőket vásárlókká lehessen konvertálni. Az interneten sem elég egy-két impulzus ahhoz, hogy a célcsoport tagjai közvetlenül vagy közvetve vásároljanak az oldalon; a visszatérő látogatók azok, akikből később új ügyfél lehet. A hatékonyság azzal növelhető, ha egy vállalkozás folyamatosan azt a hozzáadott értéket, illetve információt szolgáltatja, ami miatt a felhasználók visszatérnek az adott oldalra.
A reklámkampányok hatékonysága – hogy az erre fordított pénz ne költség, hanem befektetés legyen
A webanalitika segítségével nem csak a vállalati webszájt hatékonysága növelhető, hanem a reklámkampányok sikeressége is. Egy-egy ilyen rendszer használata lehetővé teszi, hogy (kihasználva azt, hogy az online megjelenések a kampány ideje alatt is módosíthatóak) a cég a felhasználói igényekhez igazodó megjelenéseket hozzon létre. Példának okáért egy PPC (pay per click, azaz kattintásonként fizetendő) kampány elindulását követően, ha nincs megfelelő kattintási szám, érdemes elgondolkozni a következő dolgokon.
Vajon elég-e, ha figyelemfelkeltő a hirdetés szövege? Gyakori hiba, hogy a szöveg nem tartalmazza azokat a jellegeket, amik a felhasználókat kattintásra „bírják”. Ez esetben a kampány ideje alatt is lehet változtatni a szövegezésen a lehető legnagyobb hatékonyság érdekében. Tényleg a megfelelő kulcsszavakra jelenik-e meg a hirdetés? Hiába figyelemfelkeltő a hirdetési szöveg, ha nem azokra a kulcsszavakra jelenik meg, ahol a felhasználók keresnék. Ilyen helyzetben szintén korrigálható a megjelenés a webanalitikai adatok alapján.
Mindkét esetben látható, hogy a megfelelő hatékonyság eléréséhez elengedhetetlen a webanalitika alkalmazása, a megfelelő adatok nélkül a megjelenések ellenőrzés nélkül kerülnek a publikum elé, ezáltal elveszítve az online marketing egyik legnagyobb előnyét, a megfelelő targetálást.
A webanalitika költségei, itthoni lehetőségek
Természetesen sok olyan hasznos rendszer létezik a látogatói forgalom mérésére, amelyek ára is megfizethető, de léteznek olyan ingyenes megoldások is, amik tökéletesen elegendőek a kkv-szektor vállalkozásai számára. Az egyik leghasznosabb ingyenes rendszer a Google Analytics, amelynek üzembe állítása rendkívül egyszerű: a regisztrálás után a rendszer követőkódját be kell építeni a weboldalak forráskódjába. Ezután már csak az adatok elemzése marad hátra. Célszerű a rendszer üzembe állítása után kiértékelni az első adatokat, hiszen eredményeket csak a kezdeti állapot teljes ismeretében lehet elérni.