Publikáció: Bogschütz Dániel
Sok hazai éttermi vezető gondolja azt, hogy a GasztroMarketing, azaz a tudatos vendégszerzés drága mulatság. Talán ezért lehetséges, hogy egy tavalyi kutatás szerint a magyar éttermek többsége szinte a véletlenre bízza a vendégkör alakulását.
A tudatos vendégszerzés csak abban az esetben drága, ha valaki nem jártas a modern marketing eszközeiben, illetve rosszul használja azokat. Szerencsére ma már a vendégeket olcsó, vagy akár ingyenes eszközökkel is be lehet csábítani egy étterembe, sőt! Az az étterem, ami korlátozott költségkerettel nem képes kimutatható többletbevételt hozni, sok pénzzel sem lesz sikeres.
Az eredményes marketinghez a szaktudáson kívül három tényező szükséges: idő, pénz és kreativitás. A jó hír, hogy a háromból kettő is elég, de érdemes eszerint átgondolni a célokat. Például, ha egy étteremben erősen korlátozott a marketingre szánt keret, akkor a siker ugyanúgy elérhető, csupán nem szabad 2-3 hónap alatt eredményeket várni, illetve egy kicsit kreatívabb gondolkozásmód szükséges. Hogyan lehetne úgy elérni az étterem lehetséges vendégeit, ahogy a konkurencia nem éri el? Vagy, hogyan lehetne úgy elérni az étterem lehetséges vendégeit, ahogyan még senki ezelőtt? Egy ötletes és váratlan marketing eszköz sokkal gyorsabban égeti bele az éttermet az érdeklődők fejébe, mint egy megszokott szórólap.
A minimál költséges marketing egyik Kánaánja az internet. Természetesen önmagában a világháló használata sem hozhat teljes sikert, mindenesetre tény, hogy ma már az internet egy kihagyhatatlan tényező a tudatos vendégszerzés terén. Hazánkban sok vendéglátós vezető idegenkedik ettől a területtől, de ez inkább annak köszönhető, hogy egy viszonylag ismeretlen vendégszerző terep, valamit annak, hogy ma még kevesen látják át, hogy mekkora lehetőség rejlik benne.
Miért fontos egy étteremnek, hogy hatékonyan legyen jelen az világhálón?
Ma már a hatékony internetes jelenlét a vendéglátásban sem jelent versenyelőnyt. Tíz éve még elég komoly többletbevételt lehetett szerezni azzal, ha egy étterem ezen a területen is képviseltette magát, de mára ez a tendencia megfordult. Egyre inkább hátrányba kerül az a vendéglátó egység, ami nem hajlandó, vagy nem tud alkalmazkodni a modern kor követelményeinek. Hogy miért?
Egyrészt azért, mert az emberek szokásai megváltoztak minden szempontból. Ma egy jó konyha nem elég a sikerhez. Szó szerint el kell csábítani az érdeklődőket, és ebből a szempontból az internet, mint marketing csatorna verhetetlen. Jelenleg az internetezők már több mint 2,5 millióan vannak az országban (ez a szám folyamatosan nő), és többek között azt is a számítógép előtt ülve döntik el, hogy hová menjenek vacsorázni. Iszonyatosan sok pénz sokra dől el évente már azelőtt, hogy egy vendég fizikailag belép egy étterembe. Éppen ezért a vendéglátás területén is egyre nagyobb a verseny, ezért történhet meg, hogy egy közepes étterem több bevételt érhet el, mint egy jobb társa, és ezért veszélyes, ha egy étteremvezető nem foglalkozik ezzel a 2.5 milliós tömeggel.
Hogyan lehet sikereket elérni, kis költségekkel?
A hatékony internetes jelenlét alapja egy ütős weboldal. Azt ki kell hangsúlyozni, hogy egy szép weboldal nem egyenlő a hatékony weboldallal. Hatékony weboldalról akkor beszélhetünk, ha az kimutatható többletbevételt hoz, valamint folyamatosan új vendégeket „szállít” az internetes érdeklődőkből. Ez akkor lehetséges, ha egy éttermi weboldal mind az érdeklődők, mind pedig a keresők igényeinek megfelel. Mindkét csoport elengedhetetlen, hiszen az érdeklődők fogják a bevételt adni, a keresők pedig gondoskodnak arról, hogy a weboldalt az érdeklődők meg is találják! Szerencsére mindkét „csoport” igényei pontosan ismertek, így a sikerhez csak be kell tartani a játékszabályokat.
Személyesebb kapcsolat = nagyobb siker!
Ma már bizonyított tény, hogy egy hosszú távra berendezkedett vendégkapcsolat sokkal jövedelmezőbb, mint az „egyéjszakás kalandok”. Ehhez igazodnak a modern marketing eszközei is, amelyek gondoskodnak arról, hogy egy étterem ne csak egy egyszerű vendégkört, hanem egy lojális és összetartó közösséget építsen ki maga köré. Az emberek szívesebben járnak egy olyan étterembe, ami érzelmi töltést is hordoz a számukra, mint oda, ahogy jó ugyan a konyha, a kiszolgálás is kifogástalan, de nem penget meg érzelmi húrokat. Ha egy éttermi vezető közösséget épít, akkor a jövőben több lesz a törzsvendég, ráadásul ezek az emberek minden csatornán viszik az étterem jó hírét, elindítva egy „cunamit”, ami mindig jól jön.
Közösségépítésre, illetve egy étterem népszerűsítésére az interneten számtalan lehetőség áll a rendelkezésre, többségük ingyenes, vagy olcsón elérhető. Nézzünk pár példát!
– Blog: Az internetes „napló” virágkorát éli, viszont kevés vendéglátó alkalmazza a gyakorlatban, pedig üzleti célokra is tökéletes. Míg egy weboldal inkább az étterem üzleti oldalát mutatja be, egy blog lehetőséget ad arra, hogy egy vezető kicsit széthúzza a függönyt, és megmutassa a vendégnek az étterem „emberi” arcát is, ami rendkívül jó bizalomnövelő eszköz.
– Közösségi Média: Facebook, Youtube, Twitter, Iwiw. Ma még a vendéglátásban nem nagyon használják ezeket az alkalmazásokat, pedig ezek jelentik a jövőt. A világ egyre interaktívabb, a közösségi média egyre népszerűbb lesz, ráadásul ez egy több százmilliós piac, érdemes erre is koncentrálni. Továbbá per pillanat ezek a csatornák itthon még viszonylag újak, tehát a lehetőség mindenki számára nyitva áll.
– Keresőmarketing: Bár fizetős lehetőség, rendkívül jó ár/érték aránnyal rendelkezik. További előnye, hogy passzív reklámtípus. Ez azt jelenti, hogy az étterem hirdetése nem kéretlenül érkezik az érdeklődőkhöz, hanem akkor, amikor ők keresnek valamit a témában, tehát amikor sokkal nyitottabbak az információra.
– E-mail marketing: Nem összekeverendő a Spam tevékenységgel! Az e-mail marketing egy olcsó, és rendkívül hatékony online terület, segítségével az üzenetek (és az ajánlatok) teljes mértékben személyre szabhatóak, továbbá lehetőséget biztosít komplett folyamatok automatizálására is, ami a napi munkát könnyíti meg.
A tudatos vendégszerzés tudománya nem egyszerű terület, viszont közel sem olyan bonyolult és drága, mint az sokan hiszik. Egy tervezhető folyamat, ami a gyakorlattal egyszer könnyebbé, és szórakoztatóbbá válik.
A minimál költségű marketing eszközökről, valamint a tudatos vendégszerzésről részletesebben fogok beszélni a Kreatív Konyha Fórumon, illetve a jövőben itt, a Vendéglátás Magazin hasábjain.