Publikáció: Bogschütz Dániel
Cukrászmester Magazin
5 tipikus hiba, amit a cukrászdák elkövetnek a vendégszerzés során
Bonyolult üzleti világban élünk… sokkal több mindenhez kell érteni a sikerhez, mint 10-15 évvel ezelőtt, és a vendégek sem adják már be a derekukat olyan könnyen. Egyik új, ugyanakkor elengedhetetlen terület a vendégszerzés lett, mert ma már ezt is lehet (és kell) tudatosan csinálni. A gyakorlatban viszont a tudatosság ezen a téren sajnos csak kevés helyen figyelhető meg, a hazai cukrászdák jó része hibát hibára halmoz. Persze ez nem az ő hibájuk, egyszerűen annyi az egész, hogy régen elég volt jó cukrásznak lenni, ma emellett már kell az is, hogy jó üzletemberek legyünk. Mai cikkünkben a mindennapokban felbukkanó leggyakoribb vendégszerzési hibákat vizsgáljuk meg, hogy Ön elkerülhesse ezeket.
5 tipikus hiba, amit a cukrászdák elkövetnek a vendégszerzés során
- Nem tervezünk: Sok cukrászdánál belefutottunk már abba, hogy minden ötletszerűen történik a vendégszerzés során, semmi sincs előre betervezve. Holott így elkerülhetőek a fölösleges kiadások és a kapkodás. Általában, ha beesik egy hirdetési „lehetőség”, akkor is hajlamosak vagyunk ráugrani, ha nem nyerünk vele, viszont olcsó. Például egy esküvői online katalógus, ami „csak 15.000 forintba kerül egy évre”, de annak már nem járunk utána, hogy azt hányan olvassák, kik, és az ország melyik részéről.
- Nem mérjük az eredményeket: A kommunikáció során megérzésekre hagyatkozunk, megelégszünk csak azzal, hogy „jól sikerült, érezhetően többen voltak”. Ma már pontos számok kellenek, tudnunk kell, hogy egy helyi újság vagy egy szórólap mekkora összegből hozott be egy vendéget. Ha ezt nem tudjuk, akkor legközelebb is olyan csatornát fogunk használni, ami bizonyított eredményt nem hoz, csak a költségeket növeli. A mai vendégszerzésnél nincs olyan, hogy „jónak tűnt”, mögé kell tenni a matematikát ahhoz, hogy kijelenthessük, hogy valami működik.
- Nem építünk ki emocionális kapcsolatot a vendégekkel: Egyoldalú a kommunikáció (általában az is csak promócióból áll), hivatalos ajánlatok mennek csak ki a vendégeknek, de igazából nem törődünk a velük akkor, ha nincsenek bent a cukrászdában. Sehol egy izgalmas történet, egy konyhai tipp, esetleg egy recept, amiből azt éreznék, hogy törődnek velük. Pedig sokkal szívesebben mennek vissza egy olyan egységbe, ahol nem mindig csak eladni akarnak nekik valamit.
- Nem szegmentálunk a kommunikáció során: Egy csokorba soroljuk a vendégeinket, holott vannak közöttük családok, házasulandó párok, esetleg diákok. Ezek a csoportok teljesen más motiváció alapján járnak hozzánk, ezért hatékony módszer, ha mindegyiknek külön-külön szedjük az információkat/ajánlatokat a saját szája íze szerint. Így először csak azt az információt kapják meg, ami a leginkább érdekli őket, nem kell átverekedniük magukat olyan információkon, amik számukra hasztalanok.
- Kevés csatornát használunk a kommunikációra: Ha csak egy féle módon tartjuk a kapcsolatot a vendégeinkkel a cukrászdán kívül, akkor az olyan, mintha csak krémest árulnánk. Lesznek vendégeink, de messze nem lesz az igazi… Ma már több szálon kell futtatni a kommunikációt (nem a reklámot, hanem a kapcsolattartást), amire minden lehetőségünk megvan. Egy ütős hírlevél szinte fillérekből kihozható. Egy jó Facebook profil szintén nem egy drága mulatság. a cukrászdánk falfelületei is értékes helyek lehetnek, persze csak ha tervezett módon használjuk fel őket. De ma már egy saját applikáció is kijön havi 9.000 forintból. Egyszerűen csak használni kell ezeket a csatornákat…
A fenti öt pont valamelyike vagy mindegyike sajnos jelenleg a hazai cukrászdák többségénél fennáll. Pedig ezekben nagy pénz van, amiért csak le kell hajolni. Igen, idő, energia és munka kell hozzá, de ebben az átalakult üzleti világban mindenhez kellenek ezek, ha rendes bevételt szeretnénk. Ma már a marketinget, a profi vendégkezelést nem lehet megúszni.
Ha valaki alkalmazkodik ehhez, akkor felvirágoztathatja a vállalkozását, ha nem, akkor nehéz idők jönnek, még nehezebbek, mint az elmúlt években. Az egész csak egy döntés kérdése…